MOMENTS OF MY LIFE

sunnuntai 30. elokuuta 2020

Poimintoja elokuulta

Nauvon uimarantaa

Elokuu lähestyy loppuaan. Syyskuu kolkuttelee jo ovella. Nyt on hyvä hetki palata vielä hetkeksi elokuun tunnelmiin.

ELOKUUN SUOSIKKIVAATE

Tämä jakardikuvioinen tunika on ollut ahkerassa käytössä. Tunika ei pahemmin rypisty. Tilasin sen Cellbesin verkkokaupan alesta. Vietämme paljon aikaa saaristossa, jossa pitkät housut, jumpperit ja tunikat ovat käytännöllisiä. No, on tämä tunika päässyt kaupunkitreffeillekin mukaan. Tästä tunikasta on moneen.

ELOKUUN KAUPUNKITREFFIT

Ihastuttavat bloggaajaystäväni Casamimi -blogin Sari ja Sopusointuja -blogin Maarit tulivat pääkaupungista Turkuun kahdeksi päiväksi elokuussa. Minulla oli ilo esitellä heille Turkua. Kuva on ravintola  Zake & Wines'in laiturilta, ravintola sijaitsee upeasti kunnostetulla Ruissalon telakalla.  Kirjoitin tapaamisesta blogijutunkin, se löytyy täältä: Ihanat naiset Turussa

ELOKUUN TURKU-UUTINEN

Solo Sokos Hotel Turun Seurahuone on valittu Suomen parhaaksi majoituspaikaksi tapahtuma-alan kisassa, Evento Awardseissa.  Sarin ja Maaritin myötä pääsin tutustumaan heidän majoituspaikkaansa, uudistuneeseen Turun Seurahuoneeseen. Hotelli on Erik Bryggmanin ja Ilmari Ahosen suunnittelema ja se valmistui alkujaan vuonna 1928. Uudesta suunnittelutyöstä on vastannut sisustusarkkitehti Jaakko Puro. Hotellin uusi sisustus henkii iloista 20-lukua.

ELOKUUN VIIMEINEN VENERETKI

Elokuun viimeinen veneretki suuntautui Nauvoon. Kävimme siellä jo toistamiseen tänä kesänä. "Miksi ette mene jonnekin luonnonsatamaan", meiltä joskus kysytään. Saarimökkimme on melkein kuin luonnonsatamassa, joten on kiva mennä paikkaan, jossa on enemmän menoa. Ja Nauvon satama sijaitsee lähellä kirkonkylää, joten siellä on kivaa katsottavaa. Ja samalla voi tehdä kauppareissutkin.

Kauniit, vanhat puuveneet ovat katseenvangitsijoita Nauvossa. Tällä kaunottarella riitti ihailijoita.

Nauvon kirkko

ELOKUUN KAUNEIN ILTA

On niitä varmasti ollut muitakin kauniita iltoja. Oli kuitenkin uskomattoman hienoa kävellä tummuvassa illassa Nauvon satamassa, kun siellä rakennukset ja laiturit olivat hienosti valaistut. Kuvassa Hotelli Strandbo.

Tähän kuvaan ja tunnelmaan on kiva päättää elokuun 2020 poiminnat.

Hyvää tulevaa syyskuuta!

Tuula's life blogia voi seurata

sunnuntai 23. elokuuta 2020

Ihanat naiset Turussa

Sauli Niinistö kertoi Ylen Ykkösaamussa seuraavaa: Hän on joutunut jarruttelemaan itseään ja pitämään etäisyyksiä muihin ihmisiin koronaepidemian aikana. Minulla on ollut ihan sama. Ja  olen Saulin kanssa samaa mieltä, ihmiskontakteja ei voi korvata sähköisillä välineillä.

Siksi olinkin todella iloinen, kun vihdoinkin sain ystävät / blogiystävät Turkuun. Sopusointuja blogin Maarit ja Casamimiblogin Sari suuntasivat Turkuun viime viikolla turvallisesti omalla autokyydillä. Vihdoinkin treffattiin Turussa. Olimme suunnitelleet tätä jo pitkään. Ja nyt nautimme elokuun hellepäivistä pitkälti veden äärellä poissa ihmispaljoudesta.

Ystäväni majoittuivat Turun Seurahuoneelle. Seurahuone sijaitsee keskellä Turkua lähellä Aurajokea. Seurahuone on uusittu vuosi sitten ja se on tuotu modernisti tähän päivään. Hotelli henkii iloista 20-lukua.

Kun kirjautuminen oli tehty lähdimme kävelemään Aurajoenrantaa pitkin Forum Marinumiin, jossa söimme kalalautaset ja salaatit Ravintola Göranin isolla terassilla.

Vesibussilla Ruissaloon

Ja sitten hypähdettiin Forum Marinumin pysäkiltä vesibussiin. Minä turkulaisena en huomannut ottaa vesibussista kuvaa, näin sitä käy tutuissa kohteissa. Vesibussilla voi tehdä kivan kiertoajelun kauniiseen Ruissaloon tai hypätä matkan varrella pysäkiltä pois. Ajelu maksaa saman kuin paikallisliikenne Turussa eli vain kolme euroa suuntaansa.

Vesibussi on mainio tapa matkata ja nähdä Turkua. Minä nappasin kuvan legendaarisesta Airisto Segelsällskapin eli ASS:n paviljongista. Joen varrella voi katsella myös upeita laivoja, veneitä ja uutta asutusta, sillä Turku on kasvanut meren suuntaan.

Me poistuimme vesibussista Ruissalon telakan laiturissa. Telakalla voi käydä syömässä kivassa Zaké Pizzeria & Wine Barissa. Terassilta on mukava katsella maisemia ja meriliikennettä.

Koska olimme juuri syöneet Göranissa, niin Zakélla otimme jälkiruuaksi raikkaat, sitruunaiset juomat - Limoncello Sprizit.

Eipä olla Coté d'Azurilla vaan upeasti kunnostetulla Ruissalon telakalla ja Zakén laiturilla.

Ilmat suosivat meitä!

Ruissalon telakalla poikkesimme vielä viehättävään sisustusliike Aveliaan. Sieltä lähti kivoja tuliaisia pääkaupunkiseudulle.

Aurajoenrannan tunnelmia

Oli ilo toimia oppaana näille naisille, sillä he olivat todella innostuneita ja kiinnostuneita Turku -jutuistani. Koska vierailupäivät olivat kauniit ja aurinkoiset, jätimme museovierailut suosiolla väliin ja nautimme Aurajoen rannan tunnelmista.

Poikkesimme Luostarin Välikadun kautta Suurtorille.

Vanha Raatihuone

Suurtorilla Brinkkalan talon parvekkeella julistetaan joulurauha. Joulurauha on julistettu Suomen Turusta jo 1300-luvulta lähtien. Historian havinaa joka elää tässäkin päivässä.

Ja E. Ekblomin parvekkeen alta siirrytään Café Artiin.

Varför Paris, vi har ju Café Art

Café Art on todellinen klassikkokahvila Turussa. Siellä on tarjolla suussasulavia juustokakkuja. Oli juhlaa istua Aurajoen rannassa nauttimassa kahvista ja leivoksista ja mainiossa seurassa.

Oli tavattoman mukavaa, että kävitte Turussa! Iso kiitokseni iloisesta ja innostavasta seurasta. Nähdään pian.

Jos ette vielä seuraa, niin suosittelen ilolla Maaritin ja Sarin blogeja.
Maarit kirjoittaa sisustuksesta, tyylistä ja myös ruuasta: https://www.sopusointuja.fi/
Ja Sarilla on sisustukseen ja tyyliin keskittyvä lifestyleblogi: https://www.casamimi.fi/

tiistai 11. elokuuta 2020

Saarimökki, murupiirakka ja erikoiset vieraat

Elokuu, kesän viimeinen kuukausi on jo pitkällä. Miten kesä voikaan kulua näin nopsaan. Kesä ei ole ollut meille ihan sitä, mitä suunnittelimme. Piti enemmänkin veneillä, mutta vain muutama reissu on tullut tehtyä ja suurimman osan ajasta vene on seissyt kotilaiturissa. Ja me olemme viettäneet saarielämää. Mutta kesä jatkuu ja veneilläkin vielä ehtii.

Saarimökki

Mökillä on kuitenkin tehty kaikenlaista, vaikka sisustamaan emme ole juurikaan ehtineet. Olemme tehneet kesäkeittiön, joka odottaa vielä putkitusta ja vihdoin uusi vessakin on valmistunut. Ja uusia ramppeja olemme rakennelleet, nyt pääsee laiturilta suoraan mökille ramppia pitkin. Ramppi näyttää vielä turhan kirjavilta, kun jatkoimme vanhaa ramppia. Aika tummentaa uudet laudatkin.

Televisiossa pyörii erilaisia sisustusohjelmia. Ja tuntuu, että kaikki puunväriset sisäseinät maalataan nykyään valkoisiksi. En oikein tiedä tuosta valkoiseksi maalaamisesta. Mökkimme sijaitsee saaressa ja siinä on tällaisenaan mielestäni saarimökin ja saariston henkeä. Toki keittiö on kokonaan uusittu ja siinä ei oikein menty vanhaa kunnioittaen, mutta olen kuitenkin tyytyväinen tuohon keittiöön. Valoisakin mökkimme on, ikkunoita on joka suuntaan, eivätkä ne ole ihan pieniä.

Helppo murupiirakka (tai venepiirakka)

Tämä on tosi helppo murupiirakka. Se sopii hyvin mökillä tehtäväksi, koska kaupat ovat venematkan päässä ja nämä tarvikkeet ovat aina mökillä saatavilla. Olen tehnyt tätä myös venereissuille, koska piirakka säilyy hyvin.

3 dl vehnäjauhoja ja 1 tl leivinjauhoja sekoitetaan
125 g rasvaa
ja lisätään 1 dl sokeria
- nypitään

- 1/3 taikinaa erotetaan
- 2/3 taikinaan lisätään 1 kananmuna
- taputellaan piirasvuokaan

- päälle hilloa ja 1/3 murusina (jos hillo on oikein makeata, vähennä sokeria)
- Paistetaan 200 asteessa n. 15 minuuttia.

Erikoiset vieraat

Yhtenä iltana mökillä ikkunasta ulos katsoessani näin jotain ennen näkemätöntä. Saareltamme oli lähtenyt hirviemo ja hirvivasa uimaan vastakkaiseen saareen. Saarella on peuroja, mutta että hirviäkin! Taisivat tosiaan olla vain vierailemassa täällä. Kipparikin sanoi, että ei ole koskaan ennen nähnyt hirviä saarella. Valitan kuvan epätarkkuutta, mutta niin siinä aina käy, kun jotakin erikoista ja jännittävää tapahtuu, niin kamera ei ole heti käden ulottuvilla.

Erikoiset vieraat saarella - hirviemo ja hirvivasa

Ja nyt se Hamlet -kysymys: Saarimökin sisustus - maalatako vai eikö maalata?