MOMENTS OF MY LIFE

lauantai 30. maaliskuuta 2019

Ravintolasuositus Hiidenmaalle: Kork

Blogiyhteistyö  Your Brand Up Studio

Hiidenmaan päivämme kruunasi maittava lounas Sampanjabaari Kork'issa Kärdlan satamassa. Sampanjabaari Kork on avattu vasta viime kesänä ja varsinainen ravintolapuoli tullaan avaamaan tulevana kesänä 2019. Kun tulimme sateesta sisään, oli kuin olisimme kesään astuneet. Keskellä sampanjabaaria oli pöytä kauniisti katettuna upein lasein ja aterimin. Ja pöytäliina oli ihastuttava.

Mutta ennen ruokailua kurkataan vähän karttaa. Tahkunasta lähdimme, se on kartan pohjoisessa kärjessä ja rantatietä pitkin ajoimme Kärdlan kaupunkiin.

Koska meillä on vanha purjevene, niin minua kiinnosti kovasti tämä Kärdlan satama. Sain kuulla, että satama on otettu uudelleen käyttöön yli 50 vuoden odotuksen jälkeen vuonna 2014. Satama on suojassa kaikilta tuulilta ja siellä on monenlaisia satamapalveluja.

Ja tervetuliaismalja:

Yllätys, yllätys Kork'in Andre Abner tarjosi meille Anna Codorniun kuohuviiniä. Suosikkiviiniäni. Olen käynyt Barcelonan vierailulla Codorniun viinitilalla vuonna 2015 ja sieltä tuo "rakkaus" alkoi.

Sampanjabaari Kork'in omistaja Andre Abner  kertoi meille kivoja tarinoita ravintolan synnystä ja perheen ruokaharrastuksesta, erittäin hyvällä suomenkielellä. Ja niinkuin arvelinkin, oli Andre purjehtijoita, kiireiset viime vuodet vain olivat pitäneet hänet poissa harrastuksen parista.  Tallinnasta oli omistajapariskunta päätynyt Hiidenmaan Kärdlaan.

Grillissä meitä odotti kuhaa grillattuna. Se oli aamulla pyydettyä. Kalaruokien ystävänä tuo kuha oli kyllä herkkujen herkkua. Hain sitä vielä toisenkin annoksen. Ja perunat ja tuore salaatti salaatinkastikkeen kera, kruunasivat aterian meren rannalla.

Jälkiruuaksi oli kahvin ja roseviinin kera oli makoisaa mansikkapiirakkaa vaniljakastikkeella. Kiitos Andre Abner'in vaimolle, joka oli nämä herkut meille loihtinut.

Katsokaapa tätä hykertelevää joukkoa. Ruoka maittoi ja meillä oli viihtyisää. Kuvassa vasemmalta oikealle: Autonkuljettajamme Andrea Bild, minä, Evelin Org (Your Brand Up Studio), Johanna Mäenluoma (Iloinen Kulkuri),  Piia Petäjäjärvi (Saariston Martta).

Vaikka satoi rankasti, niin lähdin kuvaamaan satama-aluetta. Maaliskuussa veneilijät vasta suunnittelevat veneretkiään, joten satamassa oli hiljaista. Uudessa satamassa on laituripaikat 60 alukselle. Satama on suojassa kaikilta tuulilta ja siellä on monenlaisia satamapalveluja. Talvisin satamassa myös säilytetään veneitä valtavassa venevajassa. Ja veneitä myös huolletaan siellä.

Tämä vanha villavarasto on käytössä kesäisin, siellä järjestetään juhlia ja diskoiltoja.

Kärdlan rauhallisessa pikkukaupungissa on paljon muutakin katsottavaa kuin meri ja satama varsinkin kesäaikaan. Meidät Kärdla tutustutti satamaan ja ihastuttavaan sampanjabaari Korkiin.

Lämmin kiitos! Aitäh!

-Tuula

www.instagram.com/kork_sampanjabaar

Täällä lisää tarinoita Länsi-Viron kierrokselta:

Haapsalun rautatieasema - link
Haapsalun kahviloita ja ravintoloita - link
Majakat ja Estonian muistomerkki - link

keskiviikko 27. maaliskuuta 2019

Majakat ja Estonian muistomerkki

*Blogiyhteistyö Your Brand Up Studio

Länsi-Viron matka jatkuu... Seuraavaksi matkasimme laivalla Hiidenmaan saarelle. Vaikka oli sateinen päivä ja aikaa oli rajoitetusti, teki Hiidenmaa - vain pienen osan näimme - suuren vaikutuksen. Pääsaaren rantaviivan pituus on 326 km ja pinta-ala 1032,4 km2. Saarella on vajaa 10'000 asukasta. Hiidenmaalaiset itse sanovat, että Hiidenmaa on sisältä suurempi kuin ulkoa!

Meillä matka suuntautui ensin Tahkunaan, Hiidenmaan pohjoiskärkeen ja Tahkunan majakalle. Majakalla on mielenkiintoinen tarina. Tsaari-Venäjä osti majakan Pariisin maailmannäyttelystä vuonna 1871. Valurautainen majakka on valmistettu Eiffelin firmassa eli samassa tehtaassa kuin Eiffelin tornikin. Se tuotiin laivalla osina Hiidenmaalle. Ja pystytettiin vuonna 1875 Tahkunan niemelle. Tahkunan majakka on Viron rantojen korkeimpia majakoita, sen korkeus on merenpinnasta 42,7 m. Majakka sijaitsee Hiidenmaan pohjoiskärjessä lähellä Tahkunan matalan vaarallisia vesiä.

Majakan yläkerroksiin ei saatu valoa (se oli suljettu, mutta pääsimme kuitenkin sisään), mutta nyt jäi kiipeämättä torniin. Evelin rohkeana kiipesi korkeimmalle. Kesällä pääsevät taas muutkin kiipeämään majakkatorniin.

Tahkunan niemimaan kärjessä on vaikuttava muistomerkki. Muistomerkki on pystytetty lapsille, jotka menehtyivät Estonian haaksirikossa. Se muodostuu rististä ja kellosta. Kun myrskyää ja tuulee samasta suunnasta kuin onnettomuuden aikana, alkaa muistomerkin kello soida. Minusta muistomerkki on kaunis yksinkertaisuudessaan. Patsas pystytettiin Pyhäinpäivänä 1995.

Tahkunan niemi sijaitsee Virossa kaikkein lähimpänä Estonia -laivan onnettomuuspaikkaa. Estonia upposi alle tunnissa. Muistomerkin on tehnyt kuvanveistäjä Mati Karmin ja rahat muistomerkkiin on saatu pääosin hiidenmaalaisten lahjoituksina. Tuo kohtalokas ajankohta oli 28.9.1994 klo 00:55

Meillä oli jokaisella pala kurkussa ja kyyneleet silmissä, kun palasimme muistomerkiltä hiljaisina takaisin autolle. Onnettomuudessa menehtyi 852 ihmistä, joista kolmas osa oli virolaisia.

Kurvasimme myös Militaarimuseon eli Sotamuseon pihalle. Museo on avoinna 15.5.-15.9. Mielenkiintoinen paikka historiallisesti. Tahkunaan perustettiin ensimmäinen neuvostotukikohta jo vuonna 1939. Ja viimeiset Neuvostoliiton joukot poistuivat Hiidenmaalta 11.2.1993.

Köpun majakka (vuodelta 1649)

Matkalla näimme myös Köpun majakan. Kova sade vähän verotti kuvaamista. Majakan korkeus on 36 metriä, mutta se seisoo korkealla mäellä, joten majakan huippu kohoaa reilusti yli 100 m merenpinnan yläpuolelle. Köpun majakka on maailman vanhin yhä toiminnassa oleva majakka.

Meillä kippari on kovasti kiinnostunut majakoista, joten tässä lisää majakkatietoa: Maailman sadan historiallisesti arvokkaimman majakan listalla on kokonaista kuusi virolaista majakkaa. Ja Hiidenmaalta tuossa arvokkaassa joukossa on peräti kaksi majakkaa Köpun ja Tahkunan majakat.

Hiidenmaalla kävimme syömässä Kärdlan sataman viehättävässä Shampanjabaar Kork' issa.
@shampanjabaarkork on avattu kesällä 2018. Siitä seuraavassa "numerossa".

Matkassa mukana: Evelin / Your Brand Up Studio Jonna, Iloinen kulkuri , Saariston Martta,
taitava autonkuljettajamme Andrea ja allekirjoittanut.

Kevätterveisin, Tuula

Edelliset Länsi-Viron postaukset: Haapsalun rautatieasema  ja  Haapsalun kahviloita ja ravintoloita

sunnuntai 24. maaliskuuta 2019

Haapsalun kahviloita, ravintoloita ja tarinoita

*Blogiyhteistyö Your brand up studio

Tässä toisessa Viro -postauksessa esittelen Haapsalun kahviloita, ravintoloita ja tarinoita. Tämä on vain pieni kattaus kaupungin tarjonnasta.

En ole aikaisemmin käynyt Haapsalussa, mutta sinne tultuamme silmiini osui heti tutun näköinen talo, Müüriääre kohvik eli "Muurinvieren kahvila",  tämän viehättävän talon olen monissa instagram -kuvissa aikaisemmin nähnyt ja ihastellut.

Müüriääre kohvik (Karja 7)

Kävimme Müüriäre kohvikissa juomassa tulokahvit. En montaa kuvaa voinut ottaa, sillä paikka oli täynnä asiakkaita. Viehättävä kahvila tarjoaa kahvin ohella ruokaa ja listalta löytyy myös kevyempiä annoksia. Kahvila-ravintolan takana on viihtyisä kesäterassi aivan piispanlinnan raunioiden läheisyydessä.

Nyt jäi käymättä piispanlinnassa, mutta Evelin ja Andrea osasivat kertoa linnasta jännittäviä tarinoita. Moni teistä on varmaankin kuullut Valge Daam'ista, joka on yksi Viron tunnetuimmista kummituksista. Tuhannet virolaiset ja sadat suomalaisetkin ovat nähneet tuon vaalean hahmon Haapsalun tuomiokirkon ikkunassa elokuussa täydenkuun aikaan. Valkea Neito ilmestyy ikkunaan puolilta öin.

Tarinan mukaan eräs piispanlinnan munkeista oli tuonut salaa linnaan rakastettunsa, paikallisen virolaisneidon. Naisten tuominen linnaan oli ankarasti kielletty, joten neito naamioitiin kuoripojaksi. Petos tuli ilmi ja tarina sai karmean lopun. Neito muurattiin elävänä rakenteilla olleen kirkon kastekappelin seinään ja mies heitettiin vankityrmään kuolemaan nälkään.

Olen aina rakastanut tarinoita ja mieleeni tuli heti Annikki Tähden laulama Balladi Olavinlinnasta, jonka tarina muistuttaa Valge Daamin tarinaa.

Sympaattinen Haapsalun matkailuinfopiste (osoite: Karja 15). Rakennuksessa oli neuvostokaudella maitokauppa.

Hapsal Dietrich -kahvila (Karja 10)

Katsohan  tarkkaan astiakaappia.

Minä niin nautin paikoista, joissa on historian havinaa. Dietrichin kahvilalla on pitkät perinteet Haapsalussa. Dietrichin perhe perusti Haapsaluun 1900 -luvun alussa kahvilan. Kahvila suljettiin neuvostovallan aikana. Ja vuonna 2013 kahvila avattiin uudelleen. Omistajat eivät ole samat, mutta uuden Dietrich -kahvilan perustajat ovat saaneet apua alkuperäiseltä Dietrich -suvulta. Kahvilassa on antiikkia ja valokuvia vanhasta kahvilasta. Kahvilassa tarjotaan myös ruoka-annoksia ja suussa sulavia leivonnaisia. Menneisyys ja nykyisyys yhdessä on toimiva konsepti. Ja talon yläkerrassa voi yöpyä, siellä on huoneita matkailijoille. On lyhyt matka maittavalle aamiaiselle!

Kaupungin pastellinvärisiä taloja.

Kärme Küülik eli Nopea Kani  (Karja 5)

Illalliselle menimme vielä ravintolaan, jolla on hauska nimi - Kärme Küülik. Se tarkoittaa suomeksi Nopea Kani. Ravintolan sisällä selvisi, mistä paikka on saanut nimensä.

Pizzat tehdään aidossa kiviuunissa. Ja pizzapohja oli täydellinen, koko pöytäseurue oli samaa mieltä. Pizzamestari osasi taikoa herkulliset pizzat.

Meille tuotiin pöytään pizzoja eri täytteillä valmiiksi siivutettuina. Siinä sitten söimme ja makustelimme pizzoja ja valitsimme jokainen suosikkimme. Minun suosikkini oli Frutti di Mare (alin pizza)

Ihana ilta! Tunnelmallinen paikka ja herkulliset pizzat! Ja mahtava seura. Tässä kohtaa on hyvä esitellä joukkomme. Vasemmalla edessä on Jonna - Iloinen kulkuri ja Jonnan takana on taitava autonkuljettamme Andrea Bild. Edessä oikealla on Evelin Org, joukkomme kokoonkutsuja ja hänen takanaan on Piia eli Saariston Martta. Ja minäkin siellä hykertelen tyytyväisen näköisenä.

Jos kuvittelette, että ilta päättyi tähän, niin turhaan kuvittelette. Kävimme vielä viinitastingilla - viinibaarissa, jonka nimi on Mulliga ja Mullita suomeksi Kupla ja kupla.

Mulliga ja Mullita -viinibaari  Vapaasti suomennettuna Kupla ja Kupla (Karja 16)

Viihtyisä viinibaari

Maistoimme Mulliga ja Mullita -viinibaarissa mm. erikoisinta viiniä ikinä - kambodzalaista pippuriviiniä, kukaan meistä ei ollut sitä maistanut ennen. Maistelussa pitää olla pokerinaama, jotta kaikki "uskaltavat" maistaa. Mitähän mieltä Saariston Martta mahtoi pippuriviinistä olla? Ei kerro ilme! Oletko sinä maistanut pippuriviiniä?

Kaunis ristipistotyö! Sopii hyvin viinibaariin.

Fra Mare Thalasso SPA-hotelli. Täällä mäntymetsän keskellä yövyimme. (Ranna tee 2)

Yöksi meille oli varattu huoneet rauhallisesta Fra Mare -kylpylähotellista, jonne on matkaa kaksi kilometriä Haapasalun kaupungista. Hotellin sijainti on ihastuttava, se sijaitsee mäntymetsän keskellä merenrannassa. Valitettavasti me olimme myöhään liikkeellä ja aamulla taas lähdimme aikaisin, joten hotellin spa -ihanuudet ja monenlaiset tasokkaat hoidot jäivät kokematta.

Fra Maren aamiaispöydässä on herkkuja jokaiseen makuun.

Aamiaisen jälkeen uudet seikkailut odottavat.

Paljon näimme ja koimme jo ensimmäisenä päivänä. Tässä oli pieni pala kaupungin kahvila- ja ravintolatarjontaa - kivoja paikkoja löytyy yllättävän paljon pienestä 14.000 asukkaan kaupungista. Millaista siellä onkaan silloin, kun kaupunki pukeutuu kesään? Ja Haapsalun kävelykadulla Promenadilla ruusut kukkivat.

Promenaad on kaunis kävelykatu Haapsalunlahden rannalla.

Jo maaliskuussakin Haapsalussa viihtyi.

Keväistä viikkoa kaikille!

Ps. Edellisessä postauksessa kerroin Haapsalun kauniista rautatieasemasta -  link